Ponad 10 lat – tyle kierowcy czekali na tę wiadomość. Byli bardzo cierpliwi, bo w proteście, jaki zorganizowali w marcu 2011 roku, nie udało się tego wywalczyć. Ale mamy to! Będzie modernizacja i rozbudowa ponad 22 kilometrów tzw. berlinki – drogi krajowej nr 22 z Chojnic do Czerska. Ogłoszony został właśnie przetarg na tę inwestycję. Czas na złożenie ofert firmy mają do 15 grudnia 2021 r.
- Stara betonowa nawierzchnia, przykryta cienkim dywanikiem bitumicznym, zostanie rozebrana. W jej miejsce, na odcinku o długości 22,5 km, powstanie nowa droga o mocniejszej konstrukcji. Przebudowane zostaną mosty i skrzyżowania, a wzdłuż drogi powstaną chodniki i ścieżka pieszo-rowerowa. Ogłosiliśmy właśnie przetarg. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 20 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Kryteriami oceny ofert będą: cena (60 proc.), wydłużenie gwarancji od roku do 5 lat (30 proc.) i skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące (10 proc.) - wylicza rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Piotr Michalski.
Pracownicy firmy, która wygra przetarg będą mieć za zadanie rozbudowę „berlinki” od węzła Pawłowo – południowej obwodnicy Chojnic - aż do Czerska. Obecnie ten odcinek jest wykonany z płyt betonowych przykrytych dywanikiem z nawierzchni bitumicznej. Jeżdżący tą trasą wielokrotnie narzekali na tąpnięcia i ubytki w asfalcie.
Nowa droga będzie mieć nośność do 11,5 tony na oś. W ramach prac przebudowane zostaną skrzyżowania, powstanie droga dojazdowa, zatoki autobusowe, chodniki oraz ścieżka pieszo-rowerowa wraz z miejscami odpoczynku i rekreacji rowerzystów. Ponadto przebudowany zostanie most i kładka na Suskiej Strudze, powstaną też przepusty pod drogami. Na trasie zbudowany zostanie system odwodnienia ze zbiornikami na wody opadowe, kanał technologiczny, oświetlenie i ekrany akustyczne.
- Inwestycja przyczyni się do zwiększenia przepustowości układu drogowego oraz poprawy bezpieczeństwa poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego. Zwiększy też dostępność transportową terenów sąsiadujących z inwestycją. Rozbudowa pozytywnie wpłynie również na jakość życia mieszkańców i środowisko naturalne, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz redukcję ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport
– dodaje Michalski.
Tutaj warto przypomnieć, że po protestach kierowców w 2011 roku drogowcy doraźnie poprawili komfort podróżowania krajową 22. wymieniając jedynie nawierzchnię. Podbudowa – betonowe płyty – pozostały. Teraz mają być usunięte.
- Cieszę się z każdej inwestycji realizowanej na terenie powiatu chojnickiego ale moim zdaniem, priorytetem powinna być budowa drugiej jezdni chojnickiej obwodnicy tam gdzie jej nie ma i węzła w Nieżychowicach. Wierzę, że decydenci biorą to pod uwagę. Będę o to walczyć jak lew
– zapowiada burmistrz Chojnic Arseniusz Finster i przypomina, że węzeł w Nieżywięciu jest niezwykle istotny ze względu na planowaną budowę zachodniej obwodnicy Chojnic, która przekieruje ruch z drogi wojewódzkiej nr 212 (Chojnice-Bytów). - To olbrzymi interes miasta, bo odblokowalibyśmy w ten sposób ulice Bytowską, Szeroką, Batorego i Sępoleńską. Projekt zachodniej obwodnicy już jest. Koszt jego wykonania w wysokości 700 tys. zł pokryło miasto. Nie odżegnujemy się od partycypacji w kosztach samej budowy obwodnicy, która jest zgłoszona do Programu Budowy Obwodnic w Ciągach Dróg Wojewódzkich. Wśród zgłoszonych projektów, nasz jest najbliżej realizacji, bo posiadamy projekt – wyjaśnia Finster.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?