Chojnice. Marzy im się węzeł przesiadkowy na dworcu

Wojciech Piepiorka
- Dziś podróżni uciekają z dworca, nikt nie chce tam czekać na pociąg, czy autobus - mówił na prezentacji Michał Karpiak (z lewej). FOT. WOJCIECH PIEPIORKA
- Dziś podróżni uciekają z dworca, nikt nie chce tam czekać na pociąg, czy autobus - mówił na prezentacji Michał Karpiak (z lewej). FOT. WOJCIECH PIEPIORKA
Stworzenie regionalnego węzła przesiadkowego ze skoordynowanymi rozkładami jazdy pociągów, autobusów PKS i miejskich oraz postojem taksówek i ścieżkami rowerowymi - to ratuszowe marzenia dotyczące dworca w Chojnicach.

Stworzenie regionalnego węzła przesiadkowego ze skoordynowanymi rozkładami jazdy pociągów, autobusów PKS i miejskich oraz postojem taksówek i ścieżkami rowerowymi - to ratuszowe marzenia dotyczące dworca w Chojnicach.

Ten projekt jest nietypowy, bo miasto planuje inwestycje na obiekcie, którego nie jest właścicielem. Burmistrz chce przejąć budynek od PKP za 1,5 mln zaległości podatkowych, ale woli poczekać na rozwiązania ustawowe, które pozwalałyby na bezpłatne komunalizowanie mienia kolejowego samorządom.
- Marzy nam się takie rozwiązanie jak w Emsdetten: miasto zarządza tam dworcem i otoczeniem, a kolej torami i infrastrukturą - mówił burmistrz Arseniusz Finster. - Dziś dworzec jest wstydliwym miejscem.

W głowach architektów miejskich urodził się bardzo ambitny plan zamknięcia pierwszego i drugiego peronu oraz usytuowania na przykrytych płytami torach placu manewrowego dla autobusów PKS. Tam ma być główny plac dworcowy, skomunikowany z ul. Towarową. Dziś kierowcy przeklinają ciasnotę na placu w niecce przed dworcem.

- Wszystko jest skonsultowane z PKP i tory po drugiej stronie budynku stacyjnego dworca na pewno wystarczą do całego ruchu kolejowego - mówił na prezentacji Andrzej Ciemiński. - Na wyłączonych z ruchu torach z jednej strony może powstać muzeum kolejnictwa z zabytkowymi lokomotywami, a z drugiej perony dla pociągów kończących bieg w Chojnicach.

Gruntownie odrestaurowane zostaną inne dworcowe nieruchomości, w tym zabytkowe wieże ciśnień, których stan techniczny, wbrew pozorom, nie jest taki tragiczny. W głównym budynku dworca mają być bar i poczekalnia, a na piętrze być może pokoje hotelowe. W jedno miejsce zostaną przeniesione też wszystkie kasy biletowe. Przed głównym wejściem dworca będą przystanki MZK, postój taksówek i parkingi.

- Znajdzie się tam też miejsce na drobny handel, a być może na centrum handlowe, jak to ma miejsce na przykład na dworcu w Poznaniu - dodał Ciemiński.

Projekt musi opiewać na minimum 8 mln zł więc być może zostanie wzmocniony o dofinansowanie zakupu taboru dla MZK. Dokładnych kosztorysów jeszcze nie ma.

Te modele aut importujemy najczęściej w Polsce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie