O strategicznym znaczeniu kolei w budowaniu odporności Europy na targach kolejowych TRAKO

Materiał informacyjny PKP S.A.

Kolej jest jedną z branż o charakterze strategicznym, nie tylko pod względem gospodarczym, ale i bezpieczeństwa państwa. Co do tego zgodni byli uczestnicy debaty: „Strategiczne znaczenie kolei w budowanie odporności Europy”, która otworzyła 15. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO, które odbywają się właśnie w Gdańsku.

Otwarte we wtorek Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2023 w Gdańsku były okazją do zaznajomienia się z nowymi technologiami na kolei, trendami i perspektywami, jakie otwierają się przed transportem szynowym. W niespokojnym czasie wojny w Ukrainie, były także okazją do uświadomienia, jak ważna jest kolej w budowaniu bezpieczeństwa kontynentu. Poświęcona temu została debata otwarcia pt. „Strategiczne znaczenie kolei w budowanie odporności Europy”. Wzięli w niej udział: Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury; Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA;; Carlo M. Borghini z biura sekretarza generalnego NATO oraz Oleksandr Pertsovsky, członek zarządu Ukrzaliznytsia - Kolei Ukraińskich.

W trakcie dyskusji podkreślano rolę, jaką polska i ukraińska kolej odegrały i odgrywają nadal w tej wyjątkowo ciężkiej sytuacji związanej z rosyjską agresją na Ukrainę.

- Na kolej patrzymy w kilku aspektach. To strategiczny element infrastruktury krytycznej państwa. Skupiłbym się na trzech najważniejszych obszarach znaczenia kolei. Pierwszym jest bezpieczeństwo, drugim jest gospodarka, a trzecim społeczeństwo. Odkąd powstała kolej, jest ona kluczowym zasobem w czasie działań wojennych i jest nierozerwalnie związana z obroną. Koleją dowozi się żołnierzy, broń, amunicję, żywność, ewakuuje rannych, uchodźców - mówił Maciej Małecki, sekretarz stanu w ministerstwie aktywów państwowych. - Dlatego strategiczne jest zachowanie w domenie państwa kolei i infrastruktury kolejowej. Dzisiaj chyba nikt nie ma wątpliwości, że kolej musi być w rękach państwa. I chyba nikt nie ma wątpliwości, że decyzja o wyprzedaży spółki PKP Energetyka, linii życia dla polskiej kolei, była decyzją obniżającą poziom bezpieczeństwa państwa. Repolonizacja tej spółki i włącznie jej do Grupy PGE była korzystna dla tego bezpieczeństwa.

- Drugim obszarem, o którym wspomniałem jest gospodarka – dodał minister Małecki. - Nie ma dobrych perspektyw dla gospodarki każdego kraju, jeśli nie ma dobrze rozwiniętego systemu kolejowego. Kolej, dostęp do niej jest jednym z czynników decydujących o inwestycjach i konkurencyjnej pozycji na mapie gospodarczej. Trzecią kwestią jest społeczeństwo. Kolej zapewnia transport w codziennych dojazdach do pracy, szkoły, urzędu lekarza. Kolej jest najbardziej odpornym i stabilnym środkiem transportu, co udowodniła w czasie pandemii i wojny. Dlatego jak można stawiamy na rozwój kolei. Skuteczność działania kolei w czasie pandemii i wojny była efektem roztropnej, konsekwentnej i dalekowzrocznej strategii polskiego rządu.

- Luty ubiegłego roku przekonał nas do tego, że przede wszystkim najważniejszy jest człowiek. Nie organizacje, nie struktury zarządcze, nie dyrektywy, nie przepisy. Człowiek, który przyjeżdżał prywatnym samochodem z końca Polski pod dworzec w Przemyślu, żeby zaprosić Ukraińców do domu, przywoził posiłek, ubrania. Często był to kolejarz, który uchodźców z Ukrainy przyjmował na dworcu w Przemyślu pierwszego dnia wojny – mówił Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA. - Możliwość spotykania się z kolejarzami, korzystania z ich doświadczenia, obserwowania ich na co dzień w pracy, jak wiele serca wkładają w pomoc, napawa nas dumą. Miałem okazję zobaczyć, co działo się na granicy w pierwszych dniach wojny. Przerażone kobiety z dziećmi, z małą walizeczką, w której był cały dobytek życia. Ten widok to lekcja na całe życie. Ukrainie trzeba pomagać. To potrzeba serca. Będziemy razem, mam nadzieję, już niedługo świętować ich zwycięstwo.

od 16 lat

- Polscy kolejarze, polskie spółki kolejowe, przewozowe, jak i zarządca infrastruktury zdawali sobie sprawę jakie mogą być konsekwencje agresji rosyjskiej na Ukrainę. Przygotowywali się na ewentualność takiego kryzysu wojennego. Dzięki zaangażowaniu wojewodów, a także samorządów na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim, ale szczególnie dzięki zaangażowaniu kolejarzy i przewoźników kolejowych napływ uchodźców nie stał się problemem humanitarnym – mówił minister Andrzej Adamczyk.

Paneliści zwrócili uwagę, że na samym początku działań wojennych koleje wielu krajów nawiązały efektywną współpracę. Już w pierwszych tygodniach doszło do spotkań na ministerialnym i zarządczym szczeblu, gdzie wypracowano procedury umożliwiające wspólne funkcjonowanie. Efektem była i jest znakomita współpraca kolei polskich nie tylko z kolejami niemieckimi, czeskimi, słowackimi, austriackimi, szwajcarskimi, ale co najważniejsze z kolejami ukraińskimi.

O roli, jaką odgrywa kolej w nowej rzeczywistości, świadczyły wizyty w Ukrainie najważniejszych głów państw. Prezydent Andrzej Duda czy Joe Biden, prezydent Stanów Zjednoczonych do Kijowa przybywali właśnie pociągiem. To wówczas utarło się powiedzenie Rail Force One pokazujące, że pomimo działań zbrojnych kolej jest bezpiecznym i pewnym środkiem transportu.

- Praktycznie od pierwszego dnia wojny ściśle współpracujemy z kolejami polskimi w celu wypracowania rozwiązań dla jak najefektywniejszego wykorzystania potencjału kolei – mówił Oleksandr Pertsovsky z zarządu Kolei Ukraińskich. - Kluczem do zapewniania działania kolei w warunkach wojennych jest umiejętność szybkiego adoptowania się do nowej rzeczywistości. Każdy tydzień, każdy miesiąc przynosi inne wyzwania, którym trzeba sprostać. Kolej jest swego rodzaju linią życia dla kraju, dla ludzi, która gwarantuje utrzymanie gospodarki kraju.

Carlo M. Borghini z biura sekretarza generalnego NATO zaznaczył, że kolej jest głównym fundamentalnym narzędziem mobilności w czasach wojny i jednym z głównych kanałów logistyki. W dokumentach dotyczącej strategii obronności Paktu Północnoatlantyckiego linie kolejowe są kluczem do jej zapewnienia. Ich znaczenie dobitnie pokazuje wojna w Ukrainie. Obecnie, głównie polskimi i ukraińskimi szlakami kolejowymi dostarczana jest amunicja, uzbrojenie, systemy obronne, wyposażenie dla żołnierzy, pomoc medyczna.

Z drugiej strony, po wstrzymaniu nad Ukrainą ruchu lotniczego kolej zapewnia Ukraińcom kontakt z rodzinami w Europie. Tworzone są nowe i reaktywowane, nieużywane od 50 lat połączenia kolejowe.

FACEBOOK
Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!
KONTAKT

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: O strategicznym znaczeniu kolei w budowaniu odporności Europy na targach kolejowych TRAKO - Strefa Biznesu

Wróć na chojnice.naszemiasto.pl Nasze Miasto